måndag 16 mars 2015

Bedömning

Det är nu boken lyfter för en lärare som kämpat med bedömning av olika typer av digitala arbeten under många år. Ohler är tydlig och ger praktisk vägledning. Även om det är tankar nära det faktiska pedagogiska arbetet faller inte författaren i "matris-fällan". Tidvis har mängden matriser blivit till störtfloder som totalt översvämmat arbetet i klassrummet. Ohler väljer istället det betydligt mer sympatiska draget att redogöra för ett antal viktiga parametrar som sedan kan anpassat utifrån det aktuella projektet eller arbetsområdet.

Snabbt och förenklat översatt till svenska skulle de kunna se ut så här:
  • Sätt tydliga mål för arbetet
  • Bedöm själva berättelsen oavsett medium
  • Bedöm allt material i processen
  • Bedöm elevens planering och arbetsprocessen
  • Bedöm användningen av media i berättandet
  • Bedöm elevens förståelse och presentation av innehållet
  • Bedöm samarbetet och användandet av källor
  • Arbeta publicistiskt och ta med målgruppens reaktion i bedömningen
  • Ge både allmän och specifik återkoppling 
  • Arbeta med självutvärdering
  • Låt den digitala berättelsen ingå i elevens portfolio
Här finns många bra tankar, som förutom bedömningen av själva arbetet innehåller återkoppling från lärare, publicistiskt arbetssätt, samarbete, källkritik, självutvärderingar och att arbeta i en process som styrs av tydliga mål. Inte illa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar