onsdag 18 mars 2015

Applying Story Maps, using Story Tables

Efter det förra kapitlet då metoden introducerades följer det här mycket praktiska kapitlet i Ohlers bok. Här finna många referenser till några av de exempelprojekt som nämns i boken. Här finns också ett resonemang omkring att göra lite längre berättelser och steget från manus till tabell. Som lärare känner man att det verkligen är viktigt att göra det här sista på ett rätt sätt. Ohler skriver om vikten av att bilderna ska stödja och fördjupa berättelsen inte störa den. Tyvärr är det här en fallgrop som många elevprojekt har stupat på. Något har gått fel och ofta har letandet efter bilder tagit överhand. Man har glömt av vad den ursprungliga berättelsen egentligen kräver för bilder och istället använt en illistration som antingen varit lättillgänglig eller rolig/spännande/annorlunda i sig själv. Det här gäller för övrigt även i högsta grad vuxna som gör powerpointpresentationer! Förhoppningsvis kan den metod och de exempel som presenteras i boken hjälpa till att göra processen bättre. Det är också positivt med de konkreta tips angående bildmaterial som ges på slutet. Äganderätt av material på nätet är viktigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar