torsdag 19 mars 2015

Tips och bra att veta

Ohler ger en rad tips och förslag angående det praktiska arbetet med att planera berättelser. Det han täcker in är:

  • Hur man kan introducera arbetet för elever
  • Hur man kan anpassa arbetet efter det aktuella projektet
  • Hur man hjälper elever att komma på en bra berättelse
  • Hur man trimmar en berättelse för att få den till en väl sammanhållen enhet
  • Hur man kan arbeta med längre respektive kortare berättelser
  • Hur man kan arbeta med yngre barn
  • Hur man kan arbeta i grupp
  • Hur man kan berätta med utgångspunkt från slutet, mitten eller förändringen
  • Hur en berättelse kan bli både persnlig och universell
  • Hur man gör en dokumentär respektive en fiktiv berättelse
  • Hur erfarenhet kan göra att man kan bryta mot reglerna
Det finn en hel del goda råd att ta till sig i kapitlet. Framför allt blir det tydligt att det är viktigt att anpassa processen efter de elever och miljöer som man ska arbeta med. Det handlar i grunden om ett tänkande och inte mallar eller scheman som ska följas. Grunden, som presenterades i ett tidigare kapitel, är det som man ska bygga på, men stor flexibilitet är sedn nödvändig. Lärares erfarenheter kommer att vara otroligt viktigt och erfarenhet får man av att pröva. Det finns inget annatg sätt än att kasta sig ut och börja jobba med elevgrupper. När det gäller de metoder som Ohler föreslår känns många igen från andra sammanhang, men riktningen och tänkandet omkring att skapa en berättelse gör att de få en lite ny innebörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar